Etusivu Blogi Autoilun sähköisen vallankumouksen äärellä - Blogi

Autoilun sähköisen vallankumouksen äärellä

Hyundai sähköauto lataus

Jaa tämä sivu:

Seuraa meitä!

Teksti: Auto- ja liikennetoimittaja Matti Heikura

 

Autoiluun on sen yli satavuotisen historian aikana liittynyt useampi isompi ja pienempi vallankumous. Yllättäen kovin pienetkin kehityskulut ovat vuosien varrella herättäneet vannoutuneiden autoilijoiden piirissä rajuja reaktioita. Esimerkiksi moottoriöljyjen muuttumista ensin moniasteöljyiksi ja sittemmin synteettisiksi vastustettiin rajuin sanakääntein tyyliin: ”Minun autoon et sitä moniasteöljyä sitten laita".

Melkein moottorien pikaista romuttumista taas ennusteltiin viimeksi, kun etanolia alettiin lisäämään bensiinin sekaan vaivaiset 10 prosenttia.

Aikanaan monet autoilijat olivat myös vakuuttuneita siitä, että ilmastoinnilla ei Suomen ilmastossa tee mitään tai että automaattivaihteisto on turhake, joka syö polttoainetta ylettömästi ja tuo mukanaan isot korjauskulut.

Jos palataan edellä esitettyyn, synteettiset öljyt ovat nykyään arkipäivää, eivätkä nykymoottorit todellakaan hajonneet etanolilisäyksestä. Autonostajat taas jättävät nykyisin autot ostamatta, jos ilmastointi puuttuu auton varustelistalta. Ja sen myötä, kun autonostajat ovat luopuneet käsivaihteistosta ovat myös autonvalmistajat hiljalleen luopumassa niistä.

 

Viime vuodet on kohistu sähköautojen tulosta markkinoille. Eikä luonnollisestikaan ilman parran pärinää. Viitaten edellisiin kehityskulkuihin auton ostajan on kuitenkin parasta hiljalleen ainakin henkisesti valmistautua siihen, että sähkön merkitys autoilussa kasvaa lähivuosina nopeasti, tahdoimme sitä tai emme. Eikä se sähköautokaan mikään uusi asia ole. Sähköautot olivat hyvin esillä jo autoilun alkuvuosikymmeninä, jolloin niiden käyttö oli bensiiniautoja helpompaa.

Kun polttomoottoriautot varustettiin sittemmin sähköllä toimivilla starttimoottoreilla, ja veivivetoisesta käynnistyksestä päästiin eroon, alkoi se kehityspolku, jonka tunnemme autoistumisena. Ja samalla saatiin käyttöä öljynjalostuksen alunperin melkein hyödyttömälle ja ominaisuuksiensa vuoksi jopa vaaralliselle sivutuotteelle, bensiinille.

 

Sähköautot Hyundai Volvo Renault Mercedes-Benz
Täyssähköautojen akkukapasiteetti ja sen myötä toimintasäde kasvaa koko ajan. Hyundai IONIQ 5, Volvo XC40 Recharge, Renault Mégane E-TECH Electric ja Mercedes-EQ EQE vastaavat toimintasäteellään vaativammankin kuluttajan tarpeisiin.

 

Autonostajalla on nykyisin tarjolla kolme tietä sähköautoiluun. Niistä ensimmäinen on hybridiauto, joiden voimantuonnannosta vastaa polttomoottorin rinnalla toimiva sähkömoottori. Omistajan kannalta tämä on helppo ratkaisu, autoa kun ei tarvitse erikseen ladata, vaan käytössä tarvittava sähkövirta kerätään talteen muun muassa auton jarrutusenergiasta.

Käytännössä hybridiautot kulkevat pelkästään sähköllä hyvin harvoin, jos lainkaan, mutta sähkömoottorin antama apu parantaa auton vääntöä ja sitä myötä kiihtyvyyttä esimerkiksi liikkeellelähdöissä sekä parantaa polttoainetaloutta eteenkin kaupunkiajossa.

Hybriditekniikka ei ole enää edes uutta, sillä hybridit ovat olleet autoilijoiden saatavilla jo noin 25 vuotta. Niinpä tätäkin tekniikkaa on kehitetty koko ajan ja sähkömoottorien tarjoama apu on nykyisin huomattavasti jykevämpää kuin alkuaikoina.

 

Lataushybridit ovat rekisteröintitilastojen mukaan selkeästi suomalaisten suosikkeja tällä hetkellä ja syyt ovat selkeät. Ne kun eivät jätä tielle, jos akusta sattuisi loppumaan virta, vaan auto siirtyy käyttämään polttomoottoria niin sujuvasti, että kuljettaja juuri ja juuri huomaa muutoksen.

Nykyaikaisten lataushybridien akkukapasitetti riittää kuljettamaan autoa pelkästään sähköllä noin 30 kilometristä aina noin 100 kilometriin saakka. Useimmille autoilijoille tämä riittää hyvin normaalien päivittäisten ajojen suorittamiseen ja rinnalla toimiva polttomoottori hoitaa siis hommat, jos ajomatkaa on jostain syystä tarvetta normaalista venyttää.

Erityisen hyvin niin lataushybridin kuin puhtaan sähköautonkin käytettävyys kohenee, jos autoa pystyy lataamaan sekä kotona että työpaikalla.

Vaikka sekä lataushybridejä kuin sähköautojakin pystyy yleensä lataamaan ihan tavallisesta pistorasiasta, niin erityisen tehokasta se ei ole. Lisätehoa ja turvallisuutta lataukseen saa, kun kotiin asennetaan sähköauton latausasema, jonka hankinnassa saa apua ja neuvoja Wetterin automyyjiltä.

 


Kiinteä latausasema tuo turvallisuutta ja lisätehoa sähköauton lataamiseen. Kotiin asennettavien latausasemien hankinnassa saa apua ja neuvoja Wetterin automyyjiltä. Esimerkiksi kuvan DEFA eRange Uno latausaseman hinta pyörii valitusta mallista riippuen noin 1 500 eurossa sisältäen myös laitteen asennuksen.

 

Täyssähköautojen akkukapasiteetti ja sen myötä toimintasäde kasvaa koko ajan autonvalmistajien sijoittaessa niihin koko ajan suurempia kehityspanostuksia. Esimerkiksi Volvo, Mercedes-Benz, Renault ja Hyundai ovat viime kuukausina tuoneet markkinoille sähköautoja, joiden toimintasäde riittää jo vaativammallekin kuluttajalle.

Jossakin määrin markkinoiden latauspalvelujen kehittymättömyydestä kertoo toisaalta se, että kodin tai työpaikan ulkopuolisten latausasemien käyttö vaatii edelleen useamman palveluntarjoajan palveluiden hankkimista, mutta toisaalta jo valmiin latausverkon tarjoamista latauspisteistä saa hyvin tietoa älypuhelimen applikaatioiden tai auton oman käyttöliittymän kautta.

Sähköinen autoilu on siis selkeästi tulevaisuutta ja siksi sähköauton koeajo kannattaa ottaa ohjelmaan. Sähkömoottorin selkein ero perinteiseen polttomoottoriautoon tulee selväksi jo heti liikkeellelähdössä. Auto on hiljainen ja sähkömoottorin tarjoama vääntö on heti täysin käytössä, minkä seurauksena auton kiihtyvyys on monelle autoilijalle aivan uusi kokemus.

Jos sähköauton hankkiminen alkaa viimeistään koeajon jälkeen tuntua ajankohtaiselta tai ajatus työsuhdeauton vaihtamisesta sähköiseksi alkaa viehättää, kannattaa asia panna vireille saman tien. Maailmanlaajuisesti nopeasti kasvava kysyntä ja toisaalta elektroniikan komponenttien maailmanlaajuinen niukkuus, ovat johtaneet siihen, että uutta sähköautoaan voi joutua tällä hetkellä odottamaan tehtaalta jopa lähes vuoden ajan.

 

Auto- ja liikennetoimittaja Matti Heikura

 


 

Wetterin blogi: autoilun hiljainen tieto hyödynnettävissäsi

Mitä eroa on täyshybridillä ja lataushybridillä? Missä kaikkialla sähköautoa voi ladata ja kuinka se tehdään turvallisesti? Entä kuinka kauas sähköistetyllä autolla voi lähteä matkaan?

Liikenteen sähköistyminen tuo mukanaan paljon uutta. Epätietoisuus aiheuttaa hämmennystä, ja syystäkin.

Onneksi sinun ei tarvitse käydä tätäkään muutosta läpi yksin. Haluamme jakaa kanssasi kaiken, mitä sinun tulee tietää ajoneuvojen uusimmasta kehitysvaiheesta. Myös kaiken hiljaisen tiedon, jota et yleensä kuule. Ainakaan yhdestä paikkaa. Käsittelemme alan uusinta tietoa jatkuvasti suoraan lukuvalmiiksi paketiksi, jotta se olisi käytettävissäsi aina ja heti, kun sitä tarvitset.