Etusivu Blogi Kuinka kauas lataushybridillä voi lähteä matkaan ja miksi sinunkin tulisi tietää se - Blogi

Kuinka kauas lataushybridillä voi lähteä matkaan ja miksi sinunkin tulisi tietää se

Volvo V60 Long Range -lataushybridi

Teksti: Jukka-Pekka Pauanne

 

Ympäristö ja liikenteen sähköistyminen ovat tällä hetkellä useimman meistä mielissä. Omaakin liikkumista tulisi tarkastella uudelleen ja käypiä vaihtoehtojakin olisi tarjolla jo useita, mutta mikä olisi juuri minulle oikea tapa sähköistymiseen?

 

Tämän artikkelin luettuasi osaat perustella hankintapäätöstäsi (tai vähintäänkin briljeerata työpaikan kahvihuoneessa) ainakin seuraavilla tiedoilla:

  • Kuinka kauas lataushybridillä voi lähteä matkaan
  • Kuinka erottaa erilaiset lataushybridit toisistaan
  • Kuinka monta kertaa Lempäälän Ideaparkin ympäri voi ajaa yhdellä akun latauksella (ja miksi kukaan ikinä haluaisi tehdä niin)

 

Tällä hetkellä suomalaisten ehdoton suosikki ensimmäiseksi sähköistetyksi ajoneuvoksi ovat jo tovin aikaa markkinoilla viettäneet lataushybridit. Eikä suotta, sillä kahdella rinnakkain toimivalla moottorilla varustetuissa autoissa yhdistyvät molempien maailmojen parhaat puolet - suurimman osan matkasta autoa vie eteenpäin tehokas sähkömoottori ja pidempien reissujen kohdalla vastaa matkanteosta jälleen tuttu ja turvallinen polttomoottori, jos sähkömoottorin akun virta pääsee loppumaan.

 

Volvo S60 Long Range -lataushybridi sivusta

Volvo S60 lataushybridissä on muiden plug-in hybridien tavoin tavallinen 60 litran tankki, josta polttomoottori saa bensiininsä kun auton sähkömoottori ei ole toiminnassa.

 

Mikä ihmeen EREV?

Lataushybrideillä osa matkasta kuljetaan siis sähkömoottorilla, jolle virtansa antaa akku, jota auton nimen mukaisesti voidaan ladata uudelleen. Yleensä tämä tapahtuu ulkoisella latauslaitteella, joita on tarjolla sekä julkisilla latausasemilla että omakotitalon tai taloyhtiön pihaan asennettavina kotilatausasemina. Tyypillisesti lataushybridillä voidaan ajaa pelkällä sähköllä noin 50 kilometriä, minkä jälkeen akku täytyy ladata jälleen uudelleen.

Lataushybridejä kutsutaan myös plug-in-hybrideiksi, jotka lyhentyvät suomalaiseen makuun hieman vaikeasti lausuttavaksi kirjainyhdistelmäksi PHEV. Onneksi lataushybridejä on kuitenkin edellä mainitun lyhenteen lisäksi saatavilla myös huomattavasti helpommin puhekieleen taipuvina EREV-malleina.

 

Mutta mikä tämä EREV sitten oikein on ja miksi lataushybridejä täytyy olla monenlaisia, kun vaihtoehtoja on jo muutenkin tarjolla lähes päänvaivaksi asti?

EREV on lyhenne sanoista Extended Range Electric Vehicle ja tarkoittaa pidennetyn toimintamatkan lataushybridiä. Siinä missä tavallisella lataushybridillä matkasta taittuu sähkön voimin noin 50 kilometriä, on sama lukema EREV-autoilla jopa lähes 100 kilometriä.

Jotta asia olisi kuluttajille vielä hieman monimutkaisempi, kutsutaan EREV-autoja välillä myös nimellä Long Range -lataushybridi. Käytännössä sinun tulee kuitenkin vain muistaa, että Extended/Long Range -hybridillä sähkön tuoma hyöty on useimmissa tapauksissa kaksinkertainen tavalliseen lataushybridiin verrattuna.

 

Volvo V60 Long Range -lataushybridi sivusta

Volvo V60:llä arjen pidemmätkin matkat taittuvat pelkällä sähköllä. Long Range -lataushybridiversion sähköinen toimintamatka on noin 90 kilometriä.

 

Mihin noin 100 kilometriä sähköllä sitten oikein riittää?

Suomessa autoilija liikkuu keskimäärin 52 kilometriä päivässä - ja tämä siis mukaan lukien myös kaikki muutkin kulkuvälineet kuin vain auto. Tuntiessamme suomalaisten liikuntatottumuksia ainakin sen verran, ettei jokaista päivän aikana kuljettavista matkoista tehdä välttämättä  joka kerta autolla, voimme hyvin päätellä, että autolla kuljettu kilometrimäärä jää useimmiten alle viiteenkymmeneen päivässä.

 

Tällöin esimerkiksi Long Range -lataushybridin 90 kilometrin toimintasäteellä voi ajaa pelkällä sähköllä...

  • ...kahden päivän kaikki ajomatkat, jos ajaa keskimäärin 45 kilometriä päivässä
  • ...kolmen päivän kaikki ajomatkat, jos ajaa keskimäärin 30 kilometriä päivässä
  • ...kuuden päivän kaikki ajomatkat, jos ajaa keskimäärin 15 kilometriä päivässä

 

Yhtäkkiä 90 kilometriä pelkällä sähköllä ei kuulostakaan enää kovin vähäiseltä. Mutta mitä muuta lataushybridin sähköisen kantaman sisällä voi tehdä? Käydään asiaa läpi vielä käytännön esimerkein.

 

Jos asuinpaikkasi on...

  • ...Kemi, voit ajaa töihin Tornioon ja takaisin pelkällä sähköllä (56 kilometriä)
  • ...Rovaniemi, voit ajaa perheesi kanssa Ranuan eläinpuistoon pelkällä sähköllä (80 kilometriä)
  • ...Ylivieska, voit ajaa viikonlopuksi Kalajoelle ja takaisin pelkällä sähköllä (80 kilometriä)

 

EREV-hybridillä voit siis tehdä suuren osan koko viikkosi ajoista, kuten työmatkat hieman kauemmaskin, pelkällä sähköllä. Luonnollisesti sähköinen toimintasäde laskee jonkin verran talvella ilmojen kylmettyä ja akun virran kuluessa muun muassa auton lämmitykseen, mutta mikäli myös määränpäässäsi on latausasema käytettävissäsi, ei tämä tule pidemmälläkään matkalla ongelmaksi.

 

Jos lataushybridin kantama kuitenkin epäilyttää vielä kaiken tämänkin jälkeen, voi 90 kilometrin toimintasäteellä ajaa myös...

  • ...2 kertaa kehä III:n ympäri
  • ...15 kertaa 3 km:n päässä sijaitsevaan lähikauppaan ja takaisin
  • ...35 kertaa Lempäälän Ideaparkin ympäri

Tietenkin on olemassa parempiakin tapoja todeta sähköisen auton toimivuus kuin jättimäisen ostoskeskuksen ympäri kiertäminen keskellä kirkasta päivää, mutta ainakin jo artikkelin alussa mainittuun kahvipöytäkeskusteluun tämäkin uroteko tuo takuulla oman lisänsä.

 

DEFA latausasema taloyhtiössä

Sähköistetyn auton kotilatausasema voidaan asentaa omakotitalon pihan lisäksi esimerkiksi taloyhtiön parkkihalliin.

 

Mutta entäs sitten se lataaminen?

Kuten muitakin akkukäyttöisiä sähkölaitteita, tulee myös lataushybridejä ladata, kun niitä ei käytetä. Juuri tässä tuleekin esille ero sähköistetyn sekä pelkällä polttomoottorilla varustetun auton välillä. Siinä missä autoa on totuttu tankkaamaan kesken matkan huoltoasemalla, voidaan lataushybridin kohdalla hyödyntää myös auton parkkiaika, jos kotoa tai esimerkiksi työpaikalta löytyy sähköauton latausasema. Parhaimmillaan huoltoasemalle suuntaaminen pelkän tankkaamisen vuoksi on Extended Range -lataushybridin omistajalle enää vain kaukainen muisto, tämänkin ajan säästyessä muuhun itselle mieluisempaan puuhaan.

Yksityisautoilijoiden kohdalla toinen sähköauton lataamisen konkreettisista hyödyistä on ehkä vieläkin puhuttelevampi - nyt nimittäin puhutaan taloudellisesta hyödystä. Pelkällä sähköllä ajaminen maksaa lataushybridin omistajalle useimmissa tapauksissa vain noin kaksi euroa sataa kilometriä kohden. Mikäli sähköllä ajamiensa kilometrien määrän pystyy maksimoimaan, puhutaan vuositasolla jo mittavista säästöistä omassa autoilubudjetissa.

Tämän lisäksi useat lataushybrideistä osaavat jo säännöstellä sähkön kulutuksen optimaaliseksi koko ajomatkan pituudelle, jos määränpäänsä syöttää auton navigaattoriin ennen liikkeellelähtöä, mikä vähentää auton polttoaineen kulutusta vielä entisestään.

 

Long Range -lataushybridit ovat nyt saatavilla

Pidennetyn toimintamatkan Extended Range- ja Long Range -lataushybridit tuovat sähköistetyn autoilun myös heidän saatavilleen, joille noin 50 kilometrin toimintasäde sähköllä ei vielä riitä. Lähes 100 kilometrin toimintasäteellä pidemmätkään välimatkat eivät ole enää ongelma, sillä suuri osa matkasta taittuu pelkällä sähköllä.

Liikenteen sähköistyminen on muutoksena väistämätön. Mikäli haluat nauttia kehityksen mukanaan tuomista hyödyistä mahdollisimman pian, löytyy valikoimastamme jo Volvo Long Range High Performance -lataushybridejä, joiden sähköinen toimintamatka on parhaimmillaan 90 kilometriä. Tutustuminen on myös Mercedes-Benz C-sarjan lataushybridi, jonka jopa 108 kilometrin sähköinen toimintamatka on markkinoiden pisin.

 

Voit tutustua mallistoon lisää täällä:

 


 

Wetterin blogi: autoilun hiljainen tieto hyödynnettävissäsi

Mitä eroa on täyshybridillä ja lataushybridillä? Missä kaikkialla sähköautoa voi ladata ja kuinka se tehdään turvallisesti? Entä kuinka kauas sähköistetyllä autolla voi lähteä matkaan?

Liikenteen sähköistyminen tuo mukanaan paljon uutta. Epätietoisuus aiheuttaa hämmennystä, ja syystäkin.

Onneksi sinun ei tarvitse käydä tätäkään muutosta läpi yksin. Haluamme jakaa kanssasi kaiken, mitä sinun tulee tietää ajoneuvojen uusimmasta kehitysvaiheesta. Myös kaiken hiljaisen tiedon, jota et yleensä kuule. Ainakaan yhdestä paikkaa. Käsittelemme alan uusinta tietoa jatkuvasti suoraan lukuvalmiiksi paketiksi, jotta se olisi käytettävissäsi aina ja heti, kun sitä tarvitset.