Etusivu Blogi Niin lähellä sähköautoa kuin voi olla olematta sähköauto - Blogi

Niin lähellä sähköautoa kuin voi olla olematta sähköauto

Renault Arkana E-Tech Hybrid takaa

Renault Arkana Intens E-TECH Hybrid

Matti Heikura

Renaultin uutuusmallin Arkanan muotoilu noudattelee viime aikoina suosituksi tullutta SUV-coupé linjaa. Vastaavia mallimuunnoksia on nähty muun muassa BMW:ltä ja Mercedes-Benziltä ja muutamilta muiltakin valmistajilta.

Kookas auto on kieltämättä menevän näköinen voimakkaasti laskevine takakaton linjoineen, mutta varsinainen maastoauto se ei ole, vaikkakin reilu, lähes 20 sentin maavara ja toisaalta Intens-varustelutason isot 18-tuumaiset renkaat antavat luvan kurvailla hieman huonommillekin mökkiteille. Toisaalta ei maantieominaisuuksissakaan ole pahemmin moitteen sijaa. Meno on kiitettävän vakaata, kiitos 2,72 metrisen akselivälin.

Samalla auto jatkaa Renaultille tyypillistä monikäyttöautojen sarjaa, jonka aloitti tippa-Relluna mainetta niittänyt Renault 4 jo 60 vuotta sitten. Samaa monikäyttöisyyden linjaa jatkoi myös yksi nuoruusaikani ihanneautoista Renault 16, joka valittiin mm. Vuoden autoksi Euroopassa vuonna 1966. Arkanaa ja ykskuutosta vertailemalla voi havaita samankaltaista suunnittelua, olkoonkin että teknisesti Arkana on kirjaimellisesti eri vuosituhannelta.

Voisi luulla, että Arkana on Renault Kadjarin coupé-versio, mutta malli on täysin uusi ja rakennettu Renaultin uuden hybriditekniikan mahdollistavan CMF-B -perusrakenteen ympärille. Sen etuihin kuuluu, että sitä voidaan käyttää mitoiltaan eri kokoisten autojen pohjarakenteena ja se onkin käytössä Arkanan lisäksi muun muassa Capturissa.

 

Renault Arkana E-Tech Hybrid sivusta

Arkana on kookas auto. Kokonaispituus on 4,57 metriä. Tavaratila on perusmuodossaan 480 litrainen ja kasvaa tarvittaessa yli kuution kokoiseksi. Renautille tyypilliset C:n muotoiset ajovalot on toteutettu led-tekniikalla. Lisäksi kori on saanut tänä vuonna uudistetusta ja aikaisempaa vaativammasta EURO NCAP-testistä täydet viisi tähteä.

 

Moottoriratkaisut Arkanassa ovat mielenkiintoisia. Auton saa joko kevythybridinä tai täyshybridinä. Pelkät polttomoottorit tai toisaalta lataushybridit puuttuvat ainakin toistaiseksi kokonaan vaihtoehdoista.

Edullisin Arkana -versio on kevythybridi Tce 140 EDC-automaatti, jonka 1.3 -litrainen bensaturbo kehittää 103 kilowatin tehon. Lisävoimaa liikkeellelähtöihin ja kiihdytyksiin tuo käynnistingeneraattori, jolle tarvittavan virran tuo pieni litiumioniakku, joka puolestaan kerää talteen jarrustusenergiaa. Valmistajan ilmoituksen mukaan tämä ratkaisu tuo noin kahdeksan prosentin vähennyksen hiilidioksidipäästöihin.

Maahantuojan arvion mukaan Arkanan myynti keskittyy kuitenkin ennen kaikkea E-TECH Hybrid -versiooon. Tämä ns. täyshybridi on teknisestikin huomattavasti mielenkiintoisempi vaihtoehto ja kun hintaerokin edullisimpaan malliin on 3000 euron luokkaa, lienee ostajan valinta tässä tilanteessa helppo.

E-TECH Hybridin perusmoottori on 1,6 -litrainenlitrainen bensiinimoottori (69 kW), jonka rinnalla työskentelee sekä 36 kilowattinen sähkömoottori että 15 kilowatin tehoinen käynnistysgeneraattori. Parhaimmillaan kokonaisuus tuottaa 105 kilowattia (143 hv), mikä on täysin riittävä teho suomalaiseen liikenteeseen.

Kokonaisuuden täydentää erittäin kehittynyt automaattivaihteisto jossa on periaatteessa jopa 15 ajotilaa. Käytännön ajotilanteessa homma toimii juuri siten kuin pitääkin, eli täysin huomaamattomasti auton optimoidessa voimalinjan toimintaa ja eri moottoreiden yhteispeliä ajotilanteen mukaan.

Kaupunkiajossa sähkömoottori on parhaimmillaan ja usein päällä, mutta akun varaustilanteen mukaan jopa maantienajossa tulee tilanteita, joissa auto liikkuu lyhyen aikaa pelkästään sähkömoottoriin voimin.

Vaihteiston erikoisuus on normaalin D, eli aja-asennon alapuolelta löytyvä B -asento, joka tehostaa moottorijarrutusta ja lisää siten akustoon virtaavan sähkön määrää. Normaaliin automaattivaihteistoon tottunut jopa yllättyy B-asennon tehokkuudesta, mutta sen käytön opiskelu on kannattavaa talteen otettavan energian vähentäessä bensiinin kulutusta ja toisaalta sen voi uskoa helposti vähentävän myös jarrupalojen kulutusta.

E-TECH Hybridin viralliseksi kulutuslukemaksi ilmoitetaankin vain 4,8 litraa sadalle kilometrille, mikä on tämän kokoluokan autolle todella hyvä lukema. Tutustumisajossakin keskikulutus jäi 5,9 litraan, mitä voi pitää hyvänä saavutuksena ottaen huomioon testiajon aikana vallinneen syysmyräkän.

 

Renault Arkana E-Tech Hybrid ohjaamo

Arkanan kojetaulun mittaristot on toteutettu nykytyyliin näytöillä, joiden ulkonäköä voi hieman myös vaihdella. Tarjolla olevan informaation määrä on suuri ja näytössä näkyy muun muassa kulloinkin voimassa oleva nopeusrajoitus.

 

Intens-varustelutaso on yllättävän hyvä. Vaikka autossa on nykytyyliin iso 9,3 tuumainen kosketusnäyttö, ei perushallintalaitteita ole piilotettu näytön valikoihin, vaan ne löytyvät vaivattomasti näppäinten alta totutuilta paikoiltaan ja ovat siten nopeasti käytettävissä auton liikkuessakin.

Arkanalla voi siis lähteä suoraan liikenteeseen mutta näytön kaikkien ominaisuuksien opetteluun voi toki kuulua sen jälkeen jonkin verran aikaa. Siihen pystyy nimittäin jopa laatimaan eri profiilit auton eri käyttäjille ja mikä parasta se tuo ominaisuutensa esiin selvästi suomen kielellä ja jopa puheohjaus onnistuu suomeksi.

Näyttö toimii myös peruutuskameran näyttönä sekä navigaattorina. Kolmiulotteinen navi on toimiva ja sen kautta kuljettaja saa myös ihan omia liikenneilmoituksia, nekin suomeksi. Mutta noin yleisesti autoihin ilmestyneiden kiinteiden navigointilaitteiden päivittäminen olisi hyvä saada osaksi autojen huolto-ohjelmaa. Tutustumisajon aikana navi nimittäin varoitti viisi kertaa edessä olevasta tietyömaasta. Varoitukseen oli syytä vain kerran, muut tietyöt oli jo ehditty saada valmiiksi.

Intens-varustelutaso on muutenkin kaikin puolin riittävä, jopa osin ylellinen. Siitä löytyy muun muassa automaattinen valonvaihto, mukautuva vakionopeussäätö, tummuva taustapeli, lämmitettävä ohjauspyörä ja aistikkaasti toteutetut sisätilojen led-valot.

 

Autojen mallinimet ovat autonvalmistajille ainainen päänsärky ja kaikille kielialueilla ne eivät aina osu ihan kohdalleen. Arkanan kohdalla suomalaisten autonostajien ei kuitenkaan kannata arkailla, sillä käytännössä sillä ajaessa pääsee lähimmäksi oikean sähköauton ajotuntumaa ilman että auto on täyssähköauto.

 

Tutustu Renault Arkana E-TECH Hybridin hinnastoon.

 

VARAA KOEAJO

 

Auto- ja liikennetoimittaja Matti Heikura

 


 

Wetterin blogi: autoilun hiljainen tieto hyödynnettävissäsi

Mitä eroa on täyshybridillä ja lataushybridillä? Missä kaikkialla sähköautoa voi ladata ja kuinka se tehdään turvallisesti? Entä kuinka kauas sähköistetyllä autolla voi lähteä matkaan?

Liikenteen sähköistyminen tuo mukanaan paljon uutta. Epätietoisuus aiheuttaa hämmennystä, ja syystäkin.

Onneksi sinun ei tarvitse käydä tätäkään muutosta läpi yksin. Haluamme jakaa kanssasi kaiken, mitä sinun tulee tietää ajoneuvojen uusimmasta kehitysvaiheesta. Myös kaiken hiljaisen tiedon, jota et yleensä kuule. Ainakaan yhdestä paikkaa. Käsittelemme alan uusinta tietoa jatkuvasti suoraan lukuvalmiiksi paketiksi, jotta se olisi käytettävissäsi aina ja heti, kun sitä tarvitset.