Etusivu Blogi Opel Mokka-e - sähköauto kohtuuhinnalla - Blogi

Opel Mokka-e - sähköauto kohtuuhinnalla

Opel Mokka-e täyssähköauto

Mokka-e - sähköauto kohtuuhinnalla

Millä ajatte, kun bensa maksaa 2 euroa litra?

Alaotsikko tuli mieleen eräästä kuuluisasta autoalan professorista, joka jo 1970 -luvun loppupuolella esitti kysymyksen: Millä ajatte, kun bensiini maksaa 10 markkaa litra? Ja nythän se maksaa jopa enemmän, kun bensalitran hinta on kivunnut tunnetuista syistä yli kahteen euroon litralta.

Lähes kaikkia autoteollisuuden hienoja edistysaskelia on vaivannut yleensä yksi ja samalla suomalaisen autoilijan kannalta hankala ja usein ylitsepääsemätön seikka: kova hinta. Esimerkiksi lukkiintumattomat jarrut, eli tuttavallisemmin absit, tuotiin ensimmäisenä markkinoille loistoautojen kalliina lisävarusteena, mutta kuten aika on osoittanut, kehityksen myötä hinta on tullut niin alas, että nykyautoissa ne löytyvät jo lainsäädännönkin vaatimina vakiovarusteena samalla kun niiden merkitys auton kokonaishinnasta on pudonnut käytännössä marginaaliseksi.

Myös viime vuosien keskustelu sähköautoista on usein kulkenut rataa: ”Niin niin, mutta ei tavallisella autonostajalla ole varaa sellaisen ostamiseen.”

Aika kuitenkin menee eteenpäin ja markkinoille on tullut yhä uusia sähköautomalleja. Yksi jo selvästi lähempänä ns. tavallisen autonostajan ostokykyä oleva malli on muun muassa uusi Opel Mokka-e.

Opelin asema suomalaisten tuntemana saksalaismerkkinä muuttui 2017, kun amerikkakainen GM myi euroopalaisen alamerkkinsä ranskalaiselle PSA-yhtymälle, josta sittemmin on tullut osa sekä Euroopassa että USA:ssa toimivaa Stellantis-kokonaisuutta.

Nykyisiä Opeleita voikin siis hyvin kutsua vähintään saksalais-ranskalaisiksi autoiksi, mutta ei eri valmistajille kertyneineen parhaan tieto-taidon yhdistämistä ainakaan kuluttajan kannalta voi pitää mitenkään huonona asiana.

 

Opel Mokka e täyssähköauto
Opel Mokka-e:n kokoluokka on suorastaan ihanteellinen ns. tavalliseen autontarpeeseen.

 

Autona Mokka-e:n kokoluokka riittää usemmille kuluttajille. Väitän, että Mokan kokoluokka kattaa noin 90 prosenttia autontarpeista ja niitä loppuihin kymmentä prosenttia ajoista, joissa todella tarvitsee isompaa autoa, sen voi vaikka vuokrata.

Lisäksi Mokan akustosta löytyy virtaa noin 250-300 kilomertin ajoon täydellä latauksella, joten taas tavallisen autoilijan päivittäisistä ajoista taatusti samaiset 90 prosenttia tulee sillä katetuksi. Moottori-lehden tekemän testin mukaan Mokka lisäksi ottaa kunnon laturista 30 minuutissa virtaa sisäänsä noin 150 kilometrin ajoon, joten pikainen ruokatauko laturin tuntumassa tuo lisää kilometrejä sen suuremmin jännittämättä.

Mokan muotoilussa on sopivasti kulmikkuutta, mutta muuten autona se on hyvin perinteisen oloinen. Sisältä löytyy hyvät tilat neljälle, jopa viidelle, jos kaikki eivät ole aikuisia. Mittaristonäytöt ovat monipuolisia, mutta pääosa hallintalaitteista ovat helposti omaksuttavissa.

 

Opel Mokka e täyssähköauton mittaristo
Monipuolinen mittaristo antaa kaiken tarvittavan tiedon kuljettajalle havainnollisesti.

 

Ajossa hurmaa auton kiihtyvyys ja äänettömyys. Hälyääniä ei oikeastaan ole ja vain moottorijarrutuksesta sisääkuuluva sähkömoottorin vieno surahdus jää mieleen.

Hintaa Mokka-e:llä on varustelutasosta riippuen 30 000 euron ja 36 000 euron välillä, joten se napsahtaa jo aikaisempaa useamman autonostajan talousarvioon. Ja ajaminen on sitten huomattavasti edullisempaa kuin bensiinillä, joten melkein voi sanoa, että sillä ajaminen on pelkkää säästöä.

Kannattaa käydä koeajamassa Wetterillä, jonka automerkkeihin myös Opel kuuluu nykyisin.

 

Opel Mokka e täyssähköauton ajomoodin valinta
Tätä helpommaksi ei auton vaihteisto juuri voi mennä. Sormella valitaan vain menosuunta ja sitten menoksi. Ajomoodin valintakytkin tuntuu sähköautossa jopa tarpeettomalta, sillä lähtökohta on kai periaatteessa se, että sillä ajetaan aina mahdollisimman säästeliäästi samalla kun voimalinja itsessään pitää huolen siitä, että voimaa ja kiihtyvyttä riittää arkiajon tarpeisiin.

 

 

Opel Mokka-e lukuina:

  • Toimintamatka on jopa 322 km.
  • Akun lataaminen 65 prosentin varaustasoon noin 25 minuutissa.
  • Kiihtyminen 0-100km/h tapahtuu 9,0 sekunnissa.
  • Teho 100 kW/136 hv.
  • 50 kWh:n akku.
  • Suurin vääntö 260 Nm.
  • Yhdistetty kulutus 17,4-17,8 kWh/100 km.

 

Kiinnostuitko? Katso lisää alta ja varaa koeajo!

 

VARAA KOEAJO

 


 

Wetterin blogi: autoilun hiljainen tieto hyödynnettävissäsi

Mitä eroa on täyshybridillä ja lataushybridillä? Missä kaikkialla sähköautoa voi ladata ja kuinka se tehdään turvallisesti? Entä kuinka kauas sähköistetyllä autolla voi lähteä matkaan?

Liikenteen sähköistyminen tuo mukanaan paljon uutta. Epätietoisuus aiheuttaa hämmennystä, ja syystäkin.

Onneksi sinun ei tarvitse käydä tätäkään muutosta läpi yksin. Haluamme jakaa kanssasi kaiken, mitä sinun tulee tietää ajoneuvojen uusimmasta kehitysvaiheesta. Myös kaiken hiljaisen tiedon, jota et yleensä kuule. Ainakaan yhdestä paikkaa. Käsittelemme alan uusinta tietoa jatkuvasti suoraan lukuvalmiiksi paketiksi, jotta se olisi käytettävissäsi aina ja heti, kun sitä tarvitset.